• بخشهای خبری    
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 38
        کد: 130501
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۴/۲۰

        گزارش عملکرد حوزه معاونت از شهریور 92 تا خردا 96 در نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه ارایه شد

        به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه دکتر موسی شربتدار در نشست خبری با اصحاب رسانه،گزارش عملکرد 4 ساله حوزه را ارایه کرد.
        نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری برگزار شد

        به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد در نشست خبری روز دوشنبه 19 تیرماه 96 که در سالن شهدای شهرداری مشهد و با حضور معاون و مدیران حوزه و همراهی اصحاب رسانه برگزار شد ، برجسته ترین اقدامات حوزه معاونت ارایه شد.
        در این گزارش آمده است :
        سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات :
        1- توسعه شبکه فیبر نوری :

        شبکه فیبرنوری شهرداری درحال حاضر ضمن آنکه جوابگوی کل نیاز شهرداری و مناطق و سازمانهای تابعه می باشد به عنوان زیرساخت ارتباطی شهر هوشمند، جهت توسعه سرویس های ارتباطی در اختیار شرکتهای فعال در حوزه ارتباطات نظیر اپراتورهای موبایل و شرکتهای FCP قرار گرفته و علاوه بر ارتقاء و گسترش ظرفیت ارائه خدمات الکترونیک شهری از منابع پایدار درآمدی برای شهرداری می باشد. علاوه بر شهرداری 3 شرکت FCP در حال بهره برداری از این بستر می باشند که موجب جلوگیری از موازی کاری نیز در این حوزه شده است.
        2- طراحی و اجرای طرح ساماندهی دکل های مخابراتی و ارتباطی شهر مشهد :

        در این پروژه المانهای ارتباطی زیباسازی شده و جایگزین دکلهای فعلی اپراتورها شده است ضمن تجمیع دکل ها و کاهش تعداد آن ها باعث پایداری بیشتر ارتباطات شهری و اصلاح فضا و منظر شهری می گردد. این طرح با سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی اجرا شده است. تعداد دکل های مخابراتی موجود در سطح شهر در یک دوره چهارساله از حدود 1100 عدد به 350 عدد کاهش خواه یافت و از روند نصب دکلهای جدید خارج از طرح متوقف شده است.
        3-راه اندازی سامانه تجمیع خدمات کارت شهروندی:

        با استقرار این سامانه توسعه خدمات مبتنی بر کارت شهروندی امکان پذیرشده و تسویه حساب روزانه با ذینفعان فراهم شده است. درحال حاضر توسعه خدمات به ناوگان تاکسی رانی در حال پیاده سازی می باشد. درحال حاضر بالغ بر 5/2 میلیون کارت شهروندی در دست شهروندان است که با توسعه خدمات پرداخت بر بستر کارت باعث افزایش کاربردهای آن خواهد شد. همچنین مذاکره با اپراتورهای موبایل برای استفاده از بستر سیم کارت های جدید به جای کارت های موجود در حال اقدام می باشد

         4 -راه اندازی سامانه شهروند سپاری خدمات الکترونیک شهرسازی :

        بیش از 70 درصد مراجعات شهروندان به مناطق نواحی و دفاتر شهرداری درزمینه اخذ مجوزات مربوط به عملیات ساختمانی می باشد. از این رو ایجاد امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و از راه دور باعث افزایش رضایت شهروندان، افزایش سلامت اداری و کاهش تخلفات می باشد. در این راستا سه خدمت پرکاربرد استعلام, اخذ پروانه ساختمانی و صدور پایان کار در قالب این پروژه به صورت کاملا آنلاین طراحی و اجرا گردیده است.
        فاز اول پروژه در خصوص استعلام سال گذشته همزمان با عید سعید غدیر خم مورد بهره برداری قرار گرفته و مراحل دیگر هم درحال برنامه ریزی برای افتتاح می باشد.

        5-ارائه نزدیک به 100 خدمت الکترونیک در بستر پرتال مشهد :

        انواع مختلفی از خدمات شهرداری به صورت الکترونیک از بستر پورتال مشهد در دسترس شهروندان قراردارد. این خدمات در حوزه های فرهنگی، خدمات شهری, شهرسازی، حمل و نقل، پرداخت الکترونیک، سرویسهای نقشه و مسیر یابی و ... می باشد.
        6- یکپارچه سازی سامانه :

        به جهت تحقق آرمانهای مدیریتی در شهرداری مشهد و کنترل سیستمی فرایندها، موضوع ایجاد ارتباط بین سامانه های شهرداری و یکپارچه سازی آن ها جزء برنامه های اساسی بوده است که در کنار برقراری تعاملات بین سامانه های موجود در این دوره از مدیریت شهری آغاز گردید. براین اساس برای کنترل و نظارت سیستمی بر فرایندها ارتباطات بین سامانه های مالی، بودجه ریزی، قراردادها، تامین کنندگان و ... در جهت شفاف سازی فرایندهای تخصیص منابع انجام شده و طرح استقرار سامانه یکپارچه مدیریت منابع و مصارف اکنون در حال اجرا می باشد. این طرح برمبنای نقشه فرایندی تدوین شده برای شهرداری مشهد و به صورت مرحله به مرحله در جریان می باشد و براساس آن امکان مدیریت منابع و مصارف شهرداری و اعمال سیاست های نظارتی و کنترلی در فرایندهای مربوطه قابل اعمال خواهد بود. پیش بینی می شود این پروژه تا 2 سال آینده به بهره برداری برسد.
        7- تهیه نقشه جامع شهر مشهد به همراه محدوده های منفصل
        نقشه جامع شهر مشهد به عنوان پایه ای برای کاربرد در سامانه های شهری توسط سازمان به صورت دوره ای تهیه و در بستر زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) در اختیار بهره برداران در داخل شهرداری و سایر سازمان ها و ارگانهای مدیریت شهری نظیر پست، ثبت اسناد و املاک، آستان قدس رضوی و ... قرار می گیرد.

        مدیریت برنامه و بودجه
        1-تدوین برنامه عملیاتی 93-97 :

        با شروع دوره چهارم شورای اسلامی محترم شهر و انتخاب شهردار، سیاست های چهارساله شورا و شهردار محترم اخذ و با مشارکت حوزه های تخصصی نسبت به تدوین برنامه عملیاتی 93-97 اقدام گردید که موضوع پس از بحث و بررسی و تبادل نظر در کمیسیون های تخصصی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید. سند برنامه عملیاتی97-93 شامل : 21 برنامه، 66 فعالیت، 198 عملیات ، 399 شاخص و 500 خدمت می باشد.
        سامانه سیبرا یا سامانه یکپارچه برنامه ریزی و رصد استراتژیک که به منظور رصد سیستمی شاخص های برنامه عملیاتی راه اندازی شده است، این امکان را به وجود آورده که تعداد 399 شاخص برنامه 93-97 در آن پیاده سازی و اطلاعات عملکردی از سایر سامانه در آن فراخوانی شود . در این سامانه وضعیت شاخص ها در قالب نمودارهای متنوع نمایش داده می شود .کلیه اعضای محترم شورا و مدیران شهرداری امکان دسترسی به این سامانه را دارند
        2- تدوین نظام نامه برنامه ریزی شهرداری مشهد و موسسات تابعه:
        به منظور استقرار حاکمیت تفکر راهبردی ، هماهنگ سازی و یکپارچه سازی نظام مند برنامه های بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت ، ایجاد هم افزایی مبتنی بر تعامل عملکردی تمامی واحدهای شهرداری منطبق با برنامه و برقراری تعامل میان نظام برنامه ریزی ، نظام اجرایی و نظام کنترل و مدیریت عملکرد ، نظام نامه برنامه ریزی با مشارکت کلیه حوزه های تخصصی تهیه و در سال 1394به تصویب شورای عالی برنامه ریزی رسید .

         3-تهیه برنامه عملیاتی و گزارش تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 1395 :
        با عنایت به تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)؛ شهرداری مشهد در راستای مصوبه شورای اسلامی شهر نسبت به تدوین برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی شامل 61 اقدام با همکاری کلیه معاونت های تخصصی اقدام نمود. این برنامه به تصویب شورای اسلامی محترم شهر رسیده و در حال حاضر قرارگاهی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی وظیفه نظارت، ارزیابی و تدوین برنامه های جدید را به عهده دارد.
        تا کنون با برگزای 5 جلسه قرارگاه و حدود 74 جلسه کارشناسی نسبت به پیگیری مصوبات شورای اسلامی محترم شهر و جلسات قرارگاه اقدام شده است.
        مصوبه شورای اسلامی محترم شهر دارای 27 ماموریت، 61 تبصره اصلی و 88 مصوبه تکلیفی در 9 حوزه تخصصی می باشد که درمجموع 74 مصوبه درحال انجام و یا به اتمام رسیده و 14 مصوبه شروع نشده و یا زمینه فعالیت آن ها به سال جدید موکول شده است.
        در مجموع معادل 2912 میلیارد ریال صرفه جویی (برگرفته شده از مستندات و گزارشات ارسالی ) عاید شهرداری مشهد شده است که با توجه به اینکه بعضی از اقدامات ارزشمند حوزه ها صرفا به صورت کیفی مطرح شده، یقیناً رقم صرفه جویی به مراتب از رقم فوق الذکر بیشتر می باشد
        اهم فعالیتهای اقتصاد مقاومتی در شهرداری :
        • انجام مونتاژ نهایی ناوگان خط 2 توسط واگن سازی تهران برای اولین باردر ایران با کاهش 15 درصدی بهای تمام شده ناوگان و صرفه جویی حدود 15 میلیون یورو معادل 650میلیارد ریال
        • بازبینی مجدد املاک و اراضی مورد نیاز جهت احداث خط 2 قطار شهری و حذف برخی موارد تملک و کاهش 522 میلیارد ریال هزینه تملک
        • ساخت داخل تجهیزات و قطعات مورد نیاز قطار شهری به منظور خودکفایی در تامین و کاهش وابستگی به خارج از کشوربا صرفه جویی 130میلیاردریال

        • شبیه ساز آموزش راهبری قطار با اعتبار 24 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد داشته ( مشابه خارجی آن 85 میلیاردریال برآورد شده که با این تفاسیر درمجموع معادل 51 میلیارد ریال صرفه جویی به دنبال داشته است).
        • میزان صرفه جویی حاصل شده در پیمان های نگهداری فضای سبز با تغییر رویکرد و استفاده موثر و بهینه از منابع انسانی در بوستان ها ی زیر 10 هکتار )در 40 پیمان اعمال شده( معادل 38.5 میلیارد ریال
        • بهینه سازی مصارف انرژی در اماکن عمومی و مستحدثات و ساختمان های متعلق به شهرداری با استفاده از انرژی های نوین معادل 40 میلیارد ریال.
        4- کسب جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد :

        شهرداری مشهد در سال 1393 ، در میان حدود 170 دستگاه اجرایی در سطح کشور ، موفق به اخذ تندیس بلوغ بودجه ریزی عملیاتی در هفتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد گردید. شایان توجه است ارزیابی های انجام شده در شش زمینه: 1- برنامه ریزی 2- مدیریت فرآیندها و مستندات 3- مدیریت اطلاعات 4- مدیریت عملکرد 5- هزینه یابی 6- کنترل و پایش صورت پذیرفته است.

        5- استقرار سامانه سیبنا در شهرداری (80%) و موسسات تابعه (25%):
        این سامانه از سال 1392 در شهرداری با حدود 2200 کاربر فعال در سطح ستاد ، مناطق 13 گانه و کلیه نواحی بکارگیری گردیده به نحویکه در کل سال 1395 تعداد 34423 سند در سطح مصوب ، 41023 سند تامین اعتبار و 56057 سند تخصیص وجه به صورت سیستمی ثبت گردیده است .
        طی 18 ماه گذشته این سامانه در سازمانهای فناوری اطلاعات ، ترافیک ، پارکها و شرکت بهره برداری قطار شهری راه اندازی و در حال کار می باشد وپیاده سازی واستقرار در سایر سازمانها نیز در دستور کار است .
        6- استقرار سامانه الماس در موسسات تابعه (75%):

        این سامانه از سال 1391 به تدریج در شهرداری و برخی موسسات تابعه پیاده سازی شد . محاسبه بهای تمام شده فعالیت ها و خدمات ، پیش بینی منابع درآمدی ، برآورد بودجه سالهای آتی به روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از جمله قابلیت های آن است .
        این سامانه در حال حاضر در کلیه سازمانها و موسسات تابعه پیاده سازی شده است که آلبوم های بودجه ، اصلاح و تفریغ از این سامانه گزارش گیری می شود. درصدد هستیم با استقرار کامل سامانه وضعیت درآمدی موسسات تابعه را رصد نماییم .
        7- پیاده سازی نظام آمارهای مالی دولت (GFS) در شهرداری:
        شهرداری مشهد به عنوان اولین شهرداری کشور ، در سال 1393 مطالعات این موضوع را انجام و از ابتدای سال 1394 در شهرداری و موسسات تابعه ، نظام آمارهای مالی دولت را پیاده سازی کرد .
        در این نظام ، طبقه بندی منابع به سه دسته 1- درآمدها 2- واگذاری داراییهای سرمایه ای 3- واگذاری داراییهای مالی و مصارف نیز به سه دسته 1- هزینه ها 2- تملک داراییهای سرمایه ای 3- تملک داراییهای مالی تقسیم بندی می شوند .
        این نظام علاوه بر هماهنگی با استانداردهای جهانی و شفافیت عملکرد ، از تداخل اعتبارات هزینه ای با اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای جلوگیری می کند .
        8- تدوین آیین نامه صلاحیت، توانسنجی فنی و ارجاع کار به تأمین کنندگان شهرداری مشهد (مشاوران، پیمانکاران، فروشندگان) این آیین نامه برای اولین بار در سطح شهرداریهای کلان شهر کشور ، تدوین و به تصویب شورای اسلامی شهر رسید .
        توزیع عادلانه کار به تامین کنندگان ، ایجاد و تشکیل بانک اطلاعاتی ، افزایش سلامت و انضباط اداری ، افزایش رونق اقتصادی ، جلوگیری از خسارتهای مادی و معنوی ناشی از انتخاب تامین کننده نامناسب و ... از فواید این آیین نامه است

        9- پیاده سازی و استقرار سامانه نرم افزاری تأمین کنندگان شهرداری مشهد به آدرس: vendor.mashhad.ir
        این سامانه در راستای پیاده سازی آیین نامه تامین کنندگان می باشد . از قابلیتهای این سامانه تایید صلاحیت تامین کنندگان است و زمینه سازی توان سنجی فنی ایشان است .
        در حال حاضر 3540 تامین کننده در این سامانه ثبت نام نموده اند و از این تعداد 2698 تامین کننده (2190 پیمانکار ، 313 مشاور و 195 فروشنده) تایید صلاحیت شده اند .
        ضمناً این سامانه به صورت هوشمند با سامانه های مرتبط با تامین کنندگان منجمله مبصا، امور قراردادها و مناقصات مرتبط است .

         10- پیاده سازی سامانه متره ، برآورد و صورت وضعیت :
        به منظور افزایش دقت در رسیدگی به صورت وضعیت ها و ارتقاء نظارت عملکردی بر پروژه ها این سامانه از سال 1392 با هدف ارتقای دقت ، افزایش بهره وری ، شفافیت و سهولت در رسیدگی به صورت وضعیت ها ، طراحی و اجرا شده است
        این سامانه در سال 1395 برای کل پروژه های عمرانی شهرداری الزامی شده است و درحال حاضر دارای 2984 کاربر (1838 نفر از پرسنل شهرداری و 1153 پیمانکار و مشاور) می باشد .
        11- پیاده سازی سامانه کنترل پروژه در بیش از 44 حوزه مدیریتی شهرداری
        12-ایجاد سامانه جامع بانک اطلاعاتی تامین کنندگان کالا و خدمات (ثبت نام بیش از 2000 تامین کننده و تایید 1300 تامین کننده)
        13- هوشمند سازی عملکرد صورت وضعیت ها تا مرحله پرداخت بصورت کامل و الزام به ثبت برآورد پیمان ها در جهت کاهش هدررفت هزینه های مازاد و صرفه جویی مالی 2444 کاربر، 6240 پیمان، بالغ بر 5500 صورت وضعیت، 2946 برآورد پیمان.

        مدیریت بهبود روشها، تشکیلات و آموزش

        1- اصلاح اندازه، متناسب سازی ساختار و حذف واحدهای موازی و غیرضروری(مصوبه شورای اسلامی محترم شهر):

        • نظر به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه اصلاح نظام اداری و اقتصاد مقاومتی و برنامه هفتم از ده برنامه تحول اداری (مصوب هیات وزیران) و باتوجه به ضوابط ابلاغی وزارت کشور، ساختار شهرداری، پس از یکسال و نیم مطالعه دقیق و حرفه ای با شناسایی و تمرکز بر تکالیف قانونی و محوری شهرداری طراحی گردیده است.
        • در ساختار طراحی شده، طبقه بندی ماموریت ها، وظایف، خدمات، فعالیت ها و گام ها بر اساس الگوی PCF مبتنی بر فرایندهای اصلی، مدیریتی و پشتیبانی می باشد، و این الگو امکان ردیابی جریان ارائه یک خدمت از سطح کلان(کلان فرایند) تا سطح خرد(گام) و همچنین تمرکز بر خدمات اصلی را فراهم آورده است. با این الگو، امکان شناسایی سریع و دقیق نارسایی ها و رفع آن فراهم خواهد شد

         • نقش های طراحی شده در ساختار جدید، در چهار سطح برنامه ریزی، اجرا، نظارت و اقدام اصلاحی بر اساس الگوی PDCA می باشد، مطابق با این الگو کلیه ی نقش های برنامه ریزی و نظارت از اجرا و اقدام اصلاحی تفکیک شده است تا زمینه ایجاد شفافیت و سلامت در اجرای صحیح و نظارت دقیق و همچنین سهولت در تمرکز بر نقش های تخصصی برنامه ریزی، اجرا و نظارت صورت پذیرد و کمک شایانی در ارتقای سلامت اداری خواهد نمود.
        • ساختار جدید، با الگوی منطقه محوری طراحی شده و تمامی وظایفی که قابلیت انجام در منطقه را داشته است، با الگوی ستاد/ منطقه جانمایی شده است. در این الگو، مناطق نقش محوری و اصلی در اجرای فرایندها را خواهند داشت .
        و صرفا ستاد برنامه ریزی و نظارت تخصصی را انجام می دهد.
        • در ساختار جدید، گام های قابل واگذاری به بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد از گام های غیر قابل واگذاری( باتوجه به شرایط فعلی) تفکیک شده است و ساختار طوری طراحی گردیده که امکان واگذاری کارها را به بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد تسهیل نماید.
        • در ساختار جدید، توازن و متناسب سازی حداکثری در جانمایی وظایف در معاونت های ستادی رعایت شده است، که این موضوع باعث خواهد شد، معاونت های مربوطه، با حجم منطقی از وظایف روبرو باشند و متناسب با آن دارای تعداد پست های سرپرستی و کارشناسی مشخصی باشند.
        2-بهبود فرآیندها:
        • تدوین، تصویب و ابلاغ نظام نامه فرآیندها
        • تشکیل کمیسیون و کمیته بهبود فرآیندها
        • انجام ممیزی مراقبتی مرحله دوم کلیه سازمان ها و شرکت های تابعه
        • بررسی و صحه گذاری قریب به 780 مستند کیفیت تخصصی (187شناسنامه فرآیند، 18نظام نامه، 27 آیین نامه، 400دستورالعمل، 148روش اجرایی و...)
        • 66/5 درصد انطباق بودجه با فرآیندها و 59 درصد انطباق بودجه با مستندات سیستم مدیریت کیفیت
        • احصاء نقشه فرآیندی سطح صفر و 16 نقشه فرآیندی سطح یک وضع موجود

        • احصاء، بررسی و بهبود فرآیندها (8 کلان فرآیند/ 39 گروه فرآیندی/ 140فرآیند / 302 زیر فرآیند / 627 فعالیت)
        • بهبود فرآیندها و تدوین نقشه فرآیندی سطح صفر و 8 نقشه فرآیندی سطح یک بهبود یافته
        • کسب مقام برتر اجرای نظام مدیریت کیفیت در میان کلانشهرهای کشور
        3-نظام پیشنهادها:
        • دریافت و بررسی22061 پیشنهاد، تصویب 1250 پیشنهاد و اجرای 250 پیشنهاد
        در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سیاست‌های کلی نظام اداری مبنی بر حمایت از روحیه نوآوری، ابتکار و اشاعه فرهنگ بهبود مستمر و به منظور تسری ماده 20 قانون مدیریت خدمات کشوری، آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل آن، نسبت به تدوین نظام نامه نظام پیشنهادها با محوریت منابع انسانی شهرداری و شهروندان و تصویب آن در شورای اسلامی شهر با مزایای ذیل اقدام نموده است.
         در نظر گرفتن انواع پیشنهاد برای بررسی دقیقتر
         افزودن پیشنهاد ویژه و بهره مندی پیشنهاد دهنده ها و مجریان از صرفه جویی/درآمد حاصله
         افزودن رده کارشناس تخصصی و کارگروه شتاب پیشنهاد برای ارزیابی تخصصی
         ارتباط موثر و دوسویه با سیستم های مدیریت کیفیت، مدیریت دانش، نظام خلاقیت و نوآوری و آموزش منابع انسانی
         فراهم نمودن امکان ارائه پیشنهاد توسط بازنشستگان شهرداری، شهروندان، نخبگان، زائران و افراد حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با شهرداری
         گسترش کمیته های بررسی کننده به تمامی حوزه های شهرداری
         فراهم نمودن شرایط لازم برای تصویب پیشنهاد، پس از اجرا
         ترغیب پیشنهاددهندگان به ارائه پیشنهادهای گروهی
         اصلاح الگوی اجرای پیشنهادهای مصوب با صدور گواهی اجرا و ایجاد آیتم های انگیزشی برای مجری
         اعطاء پاداش اجرا (کارشناسی، تعمیمی و تکمیلی) به مجریان
         تاثیر اجرا (کارشناسی، تعمیمی و تکمیلی) در ارتقاء شغلی و ارزیابی های سالانه مجریان

         افزایش پاداش پیشنهادها و مشارکت پیشنهاددهنده در منافع اجرا
         افزایش سالانه ضریب ریالی پاداش ها، بر اساس افزایش ضریب حقوق سالانه

         4-تدوین و تصویب نظام نامه استانداردسازی خدمات و محصولات:
        در راستای اجرای بند 24 سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر " افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن"، بند «ب» ماده 16 و 27 قانون خدمات کشوری، بندهای 1-5 و 3-10 ده برنامه تحول اداری (مصوب هیات وزیران) و بند 26 از بخش «ب» برنامه عملیاتی تحقق اقتصاد مقاومتی شهرداری مشهد مقدس(مصوب شورای اسلامی شهر)، نظام نامه استانداردسازی خدمات و محصولات تدوین شده است، این نظام نامه در صدد است با اجرای مجموعه¬ای از قواعد، ضوابط و ویژگی¬های ارائه خدمات و محصولات که به صورت مستمر شناسایی، تدوین، اجرا، نظارت، بهبود و ارزیابی می¬شوند، موجبات ایجاد و ارتقاء نظم، شفافیت، اثربخشی و کارایی و در نهایت تضمین سطح کیفیت خدمات اقدام نماید و شرایط لازم برای ارتقاء سطح رضایت ذینفعان فراهم آورد.
        5- آموزش سرمایه های انسانی شهرداری:
        • تدوین و تصویب نظام نامه آموزش انسانی با تحول در رویکردهای یادگیری فعال، نیازسنجی های آموزشی، روش های آموزشی، نظام انگیزشی، مشارکت افزایی و مخاطبین آموزشی
        • اجرای دوره های آموزشی به روش های نوین از قبیل هوشمند مجازی، بازدید، مناظره، مسابقه، کارگاهی و ...
        • بهره مندی از ظرفیت های علمی-تخصصی مراکز آموزشی و دانشگاهی از قبیل دانشگاه فردوسی، دانشگاه آزاد اسلامی و ...
        • برگزاری 342 دوره آموزشی حضوری به میزان 226 هزار نفر ساعت آموزشی
        • برنامه ریزی آموزشی انجام شده جهت اجرا به تعداد 643 دوره آموزش حضوری به میزان 643 هزار نفر ساعت آموزشی
        • تولید و برگزاری 40 دوره آموزش مجازی به میزان 152 هزار نفر ساعت آموزشی

        • تولید و برنامه ریزی آموزشی 110 دوره آموزش مجازی به میزان 530 هزار نفر ساعت آموزشی
        6-تدوین و ابلاغ خط مشی کیفیت و منشور اخلاقی شهرداری

        مدیریت آمار، تحلیل و ارزیابی عملکرد
        1- طراحی و تدوین شناسنامه ثبتی سازی 845 قلم و متغیر آماری:

        در سال 1395 پیرو اجرای پروژه صحت سنجی اقلام و متغیرهای آماری ، بر اساس اولویت بندی صورت گرفته با همکاری تعداد 75 نفر متخصص آماری در قالب 9 کارگروه تخصصی شامل 8 حوزه معاونتی و حوزه شهردار، ظرفیت سامانه های نرم افزاری شهرداری مشهد شناسایی گردید و در نتیجه شناسنامه ثبتی سازی تعداد 715 قلم آماری سازمانی و امکان سنجی اولیه ثبتی سازی تعداد 105 قلم آماری شهری نزد دستگاه های خدماتی تدوین و تکمیل گردید.
        2- 2- طراحی و تدوین 19 شناسنامه داشبوردهای مدیریتی:

        1- تعداد و موجودی حسابهای بانکی 2- امور قراردادها 3- مدیریت درآمد 4-خدمات ایمنی شهری 5- تاکسیرانی 6- پایانه ها 7- اتوبوسرانی 8- قطارشهری 9- حمل بار 10- بافت فرسوده 11- طرح های توسعه شهری 12-مجموعه مقررات کمیسیون ها و نظارت بر ساخت و ساز 13- امور حقوقی 14- مجموعه حوزه شهردار 15- فاوا 16- برنامه وبودجه 17-تشکیلات و آموزش 18- برنامه ریزی امور عمرانی 19-میادین میوه و تره بار .
        3-اجرای طرح آماری پایش 549 حساب بانکی و طراحی استقرار داشبورد موجودی حسابها :
        در سال 1394 پیرو دغدغه جناب شهردار و بر اساس اولویت بندی صورت گرفته ، برای اولین بار در کلانشهرهای کشور تعداد 830 حساب بانکی شهرداری مشهد نزد 17 بانک عامل در شهر مشهد مورد بررسی و شناسایی دقیق قرار گرفت و طی 4 مرحله کارشناسی، اصلاح مشخصات پایه و حذف موارد منقضی، مشخصات و شناسنامه تعداد 549 حساب بانکی شهرداری مشهد نزد 14 بانک عامل ، در سامانه مدیریت منابع نقدی و خزانه شهرداری مشهد پیاده سازی گردید.
        در ادامه با همکاری مدیریت امور مالی و سازمان فاوا، با استفاده از راهکارهای سیستمی Web Service و SMS آمار روزانه موجودی و تعداد حساب های بانکی 14 بانک به تفکیک حوزه ، مجموعاً 28 قلم آماری ثبتی گردید.

        4- طراحی تولید و استقرار سامانه کارانه در سطح ستاد و مناطق:
        سامانه توزیع کارانه به منظور مدیریت دقیق و توزیع عادلانه کارانه ها و یکسان سازی و نظام مند سازی شیوه پرداخت کارانه در صف و ستاد شهرداری مشهد و سازمان ها، شرکت ها و موسسات تابعه طبق آیین نامه کارانه شهرداری تهیه و در هر مرحله به روز رسانی آیین نامه، اصلاح می گردد. ارزیابی ها در سامانه کارانه در دو سطح ارزیابی سازمانی و ارزیابی فردی صورت می پذیرد.
        5-پایش 56 شاخص های کیفی کیفیت سنجی برنامه عملیاتی(93-97):
        در برنامه عملیاتی (93-97) خدماتی وجود دارد که توسعه و تجهیز زیرساختها را دنبال می نماید که متناظر با این خدمات و اهداف، شاخص هایی پیش بینی شده است که مربوط به کیفیت تجهیزات و زیرساختهای شهری است. لذا با عنایت به اینکه سنجش شاخص های برنامه عملیاتی به مدیریت آمار واگذار شده است طرح مطالعاتی آن انجام و بر این اساس چک لیست ها تهیه گردیده است و بر اساس هر یک از چک لیست ها مولفه های هر شاخص مشخص می گردد که در نهایت منجر به ارزیابی هر شاخص می گردد.
        6- طراحی و اسقرار سامانه همراه
        7-تهیه 15 گزارش فصلی از روند امور اداری و ارایه به شورای محترم اسلامی شهر
        8-تهیه و انتشار 88 گزارش ماهانه بانک مرکزی و استانداری
        9-تهیه و انتشار آمارنامه انگلیسی برای سال
        1394

         مدیریت پژوهش و مطالعات راهبردی
        1-انعقاد 116 قرارداد با شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و مراکز علمی و تحقیقاتی:

        در راستای اجرای تباصر بودجه از ابتدای سال 93 تاکنون466 مورد طرح نوآورانه از حوزه های مختلف شهرداری و نوآوران اخذ گردیده که 232 طرح مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت تاکنون 116 قرارداد نوآورانه و خود کفایی با شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و مراکز علمی و تحقیقاتی و اشخاص حقیقی به ارزش ریالی703/600/000/ 94ریال منعقد شده است. از این بین 39 قرارداد نوآورانه و خود کفایی با شرکت های دانش بنیان و حقوقی، 32 قرارداد نوآورانه و خود کفایی با پارک علم و فناوری خراسان 15 مورد اشخاص حقیقی،14 مورد قرارداد با دانشگاه فردوسی مشهد ،8 مورد دانشگاه آزاد اسلامی و 8 مورد سایر دانشگاه ها و مراکز علمی منعقد گردیده است.
        2- تدوین برنامه راهبردی شهرداری مشهد:
        تدوین برنامه های راهبردی شهرداری با هدف یکپارچه سازی مدیریت و توسعه متوازن و پایدار شهرداری طبق بخش نامه وزارت کشور و ابلاغیه شورای اسلامی شهر و ابلاغ شهردار محترم به معاونت برنامه ریزی و توسعه در دستور کار این معاونت قرار گرفته است. تاکنون مراحل شناسایی و تحلیل ذی نفعان شهرداری، تدوین پیش نویس موضوعات راهبردی شهرداری و تدوین پیش نویس توصیف و تحلیل موضوعات راهبردی شهرداری انجام گرفته است و مرحله تدوین بیانیه ماموریت، ارزش ها و چشم انداز در حال انجام می باشد.
        3-انجام 31 مطالعه مهندسی ارزش از سال 1391 الی 1394 و میانگین صرفه جویی 18.5 درصدی نسبت به طرح های مبنا :
        همانطور که در جدول زیر مشاهده می گردد از سال 1391 الی 1395 جمعا 38 عنوان مطالعه ارزش انجام گردیده است که در آن با توجه به مشارکت و هم اندیشی جمعی حوزه های تخصصی و کار کارشناسی، تیم های مطالعات ارزش توانسته اند نسبت به صرفه جویی 18.4 درصدی در طرح های مبنا دست یابند.

          پروزه های مهم :

        جداسازی آب شرب از آب خام فضای سبز، کمربندی 75 متری جنوبی شهر مشهد ، بوستان چهل بازه ، پارکینگ و پایانه آزادی - تقاطع غیرهمسطح خیام – سجاد، کمربند سبز جنوبی ، پارک ملی هفت حوض، مجتمع صنعتی پسماند میامی، هوشمند سازی پایانه مسافربری، مجموعه ورزشی شهدای شهرداری طبق تبصره 10 بودجه سال 1396 مصوب شورای اسلامی شهر، شهرداری مشهد علاوه بر پروژه های عمرانی موظف به انجام مطالعات ارزش در حوزه خدمات و فعالیت های جاری شهرداری که هزینه آن بیش از 50 میلیارد ریال در سال می باشد نیز شده است، این معاونت طبق مصوبه شورای معاونین با هماهنگی حوزه های تخصصی در حال نهایی سازی عناوین خدمات مشمول این بحث می باشد.
        4-ایجاد سامانه مدیریت دانش:
        عملکرد اصلی حافظه سازمانی ارتقا قابلیت سازمان از طریق بهبود مدیریت دانش موجود در آن است. بنابراین می توان حافظه سازمانی را به عنوان هسته اصلی سیستم مدیریت دانش در یک سازمان در نظر گرفت که با ایجاد آن میتوان دانش شخصی و گروهی در یک سازمان را به اشتراک گذاشته و مورد استفاده مجدد قرار داد. در همین راستا شهرداری مشهد از سال 1392، با استقرار مدیریت دانش آغاز این پروژه را در شهرداری رقم زده است.
        تدوین کتاب مستند سازی فعالیت ها و تجارب شهرداری طی سالهای 96-92 :
        برای تدوین این کتاب با اساتیدی که در زمینه تجارب و مستند سازی فعالیت داشته اند قراردادی منعقد گردیده است و تیمی تخصصی چیدمان شده برای مصاحبه مدیران ارشد شهرداری و ثبت تجارب آنان در طی این چهار سال مهیا گردیده است.
        • ثبت تجارب مربوط به مدیران خط یک و 2 قطار شهری و مستند سازی فعالیت آنان در حوزه قطار شهری
        • ثبت تجربه مدیران و دست اندرکاران ساخت زائر سرای ارزان قیمت در مشهد

         در حوزه کارشناسی و پرسنل از ابتدای سال 92 تا کنون 4575 اقلام دانشی شامل :
        مقاله، طرح تحقیقاتی و تجربه در سامانه مدیریت دانش شهرداری ثبت شده است که از این تعداد 1782 پذیرفته شده است.
        5-ایجاد سامانه طرح های پژوهشی و انعقاد 104 قرارداد پژوهشی و ارزش ریالی 41.700.000.000ریال در طی سالهای 96-92
        6-برگزاری 24 کارگروه حل مساله

        تعداد جلسات برگزار شده 128 جلسه، تعداد مسائل مطرح شده 177 مساله، تعداد راه حل های ارائه شده 1152 راه حل،تعداد نفر ساعت صرف شده 3127 نفر ساعت
        گروه همکاری های بین الملل علمی و تخصصی
        1. برگزاری 10 دوره آموزشی بین المللی با سر فصل های متفاوت مرتبط با مدیریت شهری
        2. تشکیل شورای راهبردی همکاری های بین الملل شهرداری مشهد
        3. تدوین نقشه راه، چشم انداز و راهبردهای ارتباطات و همکاری های بین الملل شهرداری مشهد
        4. تدوین آئین نامه و دستورالعمل اعزام ماموران و هیات های شهرداری مشهد به خارج از کشور
        5. تدوین برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت شهرداری مشهد در حوزه بین الملل منتج از طوفان فکری کارشناسان و اساتید حوزه بین الملل در واحدهای مختلف شهرداری مشهد
        6. ارسال پیشنهادات کتبی در خصوص تغییر ساختار های اجرایی انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس) به نشست استراتژیک متروپلیس در بارسلون
        7. ارائه ادله و مستندات لازم برای جایگزینی واژه عدالت جنسیتی به جای واژه برابری جنسیتی در اسناد شبکه زنان متروپلیس
        8. رایزنی با سازمانهای بین المللی به منظور محکومیت فاجعه کشتار حجاج در منا و محکومیت توسط پرزیدنت مترو پلیس، دبیر کل uclg و صندوق جهانی توسعه در پیام رسمی به شهردار مشهد

         

        تعداد بازدید: 38
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
تلفن : 05132244206
فاکس : 05132244207
پست الکترونیک : planning@mashhad.ir

میدان شهدا،ساختمان توسعه شهرداری،طبقه چهارم

تلفن:روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه  05138491451

آدرس :
   کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد  و تامین و به روزرسانی محتوای توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد انجام میگردد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد