• چهارشنبه،25 مهر 1397
  • ورود
 
       
      • هوشمند سازی نیازمند اعتماد شهروندان
        هوشمند سازی نیازمند اعتماد شهروندان

        هوشمند سازی نیازمند اعتماد شهروندان

        کد اطلاعیه: 5929493
        تاریخ ثبت: ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
        تعداد بازدید:14

        امروزه شهرهایی که تازه وارد عرصه بازی شهر هوشمند شده اند با مسائل متعددی در زمینه پذیرش و استقبال شهروندان از خدمات الکترونیک مواجه هستند به صورتی که این موضوع به یکی از اصلی ترین دغدغه های متولیان ICT در زمینه گسترش و توسعه خدمات مبدل شده است.
        افزایش ضریب نفوذ خدمات در بستر فناوری و تکنولوژی های نو در بین شهروندان، موضوعی است که می تواند در سرعت بخشیدن و برداشتن گام های بعدی و نزدیک شدن به آرزوی داشتن شهری دانش محور و هوشمند مؤثر باشد و درسویی دیگر این تلاش، دلگرمی متولیان و ارائه دهندگان خدمات الکترونیک را نیز به دنبال خواهد داشت. متولیانی که باید بدانند پروژه شهر هوشمند، پروژه ای مخصوص یک دستگاه یا چند مجموعه نیست و همبستگی و هم افزایی بین دستگاهی را درحد اعلایی می طلبد.
        اما اینجا باید به نکته ای اشاره کرد که در صورت عدم توجه به آن، این هم افزایی شکست می خورد. اولویت بندی، انتخاب و ساخت و راه اندازی خدمات الکترونیکی مختلف و بسترهای آن، باید کیفیت و کارآیی خود را به نحو شایسته ای به شهروندان و کاربران خود نشان دهند و عملا این موضوع برای کاربرانی که با فرهنگ های متفاوت و سطح سواد دیجیتالیِ مختلف هستند، دانسته شود که این خدمات با کمترین میزان خطا، طراحی و استفاده از آن دغدغه ای برای کاربر ایجاد نخواهد کرد.
        چشیدن طعم شیرین سرعت و دقت و برقراری عدالت و شفافیت در پاسخ گویی و دریافت خدمات با کیفیت و در حد مطلوب، می تواند شهروندان را به استفاده بیشتر از خدمات ارائه شده سوق دهد و تمایل به ارائه خدمات الکترونیکی بیشتر از سوی دستگاه های متولی را نیز افزایش و دغدغه ها برای گام نهادن درعرصه دنیای هوشمندی و دانش را کاهش دهد.
        اما متأسفانه دستگاه هایی هستند که در این موضوع، خدمات الکترونیکی ارائه می دهند که کیفیت لازم را نداشته اند و نیز بعضا مشکلات را برای خدمات گیرندگان افزایش می دهند. حتی شاهد ارائه خدماتی نصف و نیمه هستیم که در کنار عملیات دستی انجام می شوند و سردرگمی بیشتری نیز برای خدمات گیرندگان ایجاد می نمایند و ضربات بزرگی بر اعتماد مردم در استفاده از فضاهای مجازی و خدمات الکترونیکی وارد می آورد.
        باید توجه داشت که اکثر شهروندان تمایزی مشخص بین دستگاه های متولی ICT قائل نیستند و خدمات الکترونیکی ارائه شده را به صورت واضح شناسایی نمی کنند؛ لذا این حس بی اعتمادی به خدمات الکترونیکی در تمام جامعه رسوخ می یابد و عملا در هرلحظه گامی به عقب برداشته می شود و شاکله شهری هوشمند و دانش محور بر هم خواهد خورد.
        دستگاه های مختلف که در ارائه خدمات الکترونیک به مردم اقدام می نمایند باید بدانند که اگر خدمتی الکترونیکی و بی کیفیت ارائه شود، نه تنها آن پروژه بلکه سایر پروژه های دیگر آن دستگاه را نیز با شکست مواجه خواهد نمود و از آن بدتر، شهر نیز متضرر می شود و عملا پروژه بزرگ هوشمند سازی با مشکلات متعددی روبه رو می شود که مهم ترین آن، از بین رفتن حس اعتماد مردم به خدمات الکترونیکی است و قطعا برگشت این اعتماد در ارائه خدمات الکترونیکی به سادگی به دست نخواهد آمد. این اعتماد از حفظ حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه ایشان تا سهولت در درخواست ها شکل می گیرد که همه این ها می تواند طعم شیرین حرکت در مسیر هوشمندی و هوشمندسازی شهر را دربین مردم به وجودآورد..
        سیدرحمان میرزائیان
        مسئول پروژه شهر هوشمند شهرداری مشهد

تلفن : 05132244206
فاکس : 05132244207
پست الکترونیک : planning@mashhad.ir

میدان شهدا،ساختمان توسعه شهرداری،طبقه چهارم

تلفن:روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی  05138491451

آدرس :
   کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد  و تامین و به روزرسانی محتوای توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد انجام میگردد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد