فرم مشاهده خبر
۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ۱۵:۱۵ ۱۸۱
طبقه بندی:
چچ
2KjYsdmG2KfZhdmHINi52YXZhNmK2KfYqtmKINmF2YrYp9mG4oCM2YXYr9iqINmh2aPZqdmnLdmh27TZoNmgINi02YfYsdiv2KfYsdmKINmF2LTZh9ivINio2YfigIzYudmG2YjYp9mGINqG2YfYp9ix2YXZitmGINio2LHZhtin2YXZhyDZhdmK2KfZhuKAjNmF2K/YqiDYsNmK2YQg2LPZhtivINqG2LTZheKAjNin2YbYr9in2LIg2aHbtNmg27Qg2LTZh9ix2K/Yp9ix2Yog2YXYtNmH2K8g2KrYr9mI2YrZhiDYtNiv2Ycg2KfYs9iq

برنامه عملیاتی میان‌مدت ١٣٩٧-١۴٠٠ شهرداری مشهد به‌عنوان چهارمین برنامه میان‌مدت ذیل سند چشم‌انداز ١۴٠۴ شهرداری مشهد تدوین شده است

شهر متصل با حمل‌ونقل عمومی

برنامه عملیاتی میان‌مدت ١٣٩٧-١۴٠٠ شهرداری مشهد به‌عنوان چهارمین برنامه میان‌مدت ذیل سند چشم‌انداز ١۴٠۴ شهرداری مشهد تدوین شده است و هم‌اکنون مراحل تصویب را در شورای اسلامی شهر طی می‌کند. این سند با رویکرد راهبردی-عملیاتی تنظیم‌ شده است و از یک‌ سو به سند چشم‌انداز ١۴٠۴ شهر مشهد و همچنین طرح جامع توسعه و عمران مشهد متصل است. از طرف دیگر، مگا‌پروژه‌های چهارساله شهرداری مشهد را ارائه کرده است و مبنای آن بودجه‌های سنواتی است. معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با همکاری تمامی حوزه‌های شهرداری، با بیش از ١٢ هزار نفر‌‌ساعت کار کارشناسی، تلاش کرده است الگوی برنامه‌ریزی مشارکتی را به بهترین نحو در تدوین این برنامه پیاده کند. این برنامه دارای ۶ مضمون راهبردی شهر متصل با حمل‌ونقل عمومی در دسترس، شهر پاک و حافظ منابع زیست‌محیطی، شهر امید و زندگی، شهر متعادل و ایمن، شهر هوشمند و شهروندمحور و شهر رقابتی با اقتصاد پویاست.
در این مضمون، برنامه برای دستیابی به شکلی از شهر با اتصالات و انشعابات شبکه‌ شهری در لایه‌های مختلف، با هدف کاهش تداخلات سواره و پیاده گام برمی‌دارد. مکان‌یابی گره‌های شهری با ملاحظه عوامل مؤثر (محدودیت زمانی، اقتصادی، سیاسی، کاربری و ...) بر آن‌ که نهایتا به استفاده حداکثری شهروندان از حمل‌ونقل عمومی، تسهیل آمدوشد خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده در سطح شهر با کمترین هزینه و زمان منتج شود از اهداف اصلی این مضمون است.
برخی از شاخص‌های رصد این مضمون سهم حمل‌ونقل عمومی از کل سفرهای شهری، میزان دسترسی شهروندان به شبکه حمل‌ونقل عمومی، میزان فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی، سهم دوچرخه‌سواری از سفرهای شهری، میزان تخلفات رانندگی و میزان تحقق شبکه‌ یکپارچه حمل‌ونقل عمومی است.
حمل‌ونقل عمومی، شبکه معابر شهری، ترافیک شهری و توقفگاه‌های شهری ۴ برنامه‌ای هستند که اقدامات اصلی مربوط به این مضمون ذیل آن‌ها دسته‌بندی‌ شده‌اند. به‌ عنوان نمونه، هدف کمّی درباره شاخص سهم حمل‌ونقل عمومی از کل سفرهای شهری به نحوی است که از وضع موجودِ ٣٩ درصد به ۴٧ درصد در پایان برنامه افزایش یابد و میزان تخلفات رانندگی از ۵۶ درصد کنونی به ٣۶ درصد کاهش
پیدا کند.

جمال حسن بارانی

|مدیرکل دفتر برنامه بودجه و ارزیابی عملکرد شهرداری

آدرس کوتاه شده: