سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶ ۱۹
طبقه بندی:
  • اخبار ویژه
  • اخبار
چچ
2YXYr9mK2LHZitiqINi02YfYsdmKINio2LPYqtix2LPYp9iyINiq2YjYs9i52Ycg2YPYs9ioINmI2YPYp9ix2YfYp9mKINiu2KfZhtqv2Yo=

مدیریت شهری بسترساز توسعه کسب وکارهای خانگی

به مناسبت هفته کارآفرینی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، اقدامات و برنامه های مدیریت شهری برای بسترسازی رشد و توسعه کسب و کارهای خانگی به ویژه در حاشیه شهر مشهد را برای خبرنگار شهرآرا بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، در این مصاحبه آمده است: "

در سال های گذشته فضای کسب و کار به ویژه در کلان شهرها با تحولات زیادی روبه رو شده است؛ موضوعی که به تدریج فاصله متن و حاشیه شهرها را از هم دورتر کرده است. به همین دلیل بسیاری از جامعه شناسان و پژوهشگران مسائل شهری بخش عمده ای از بحران های اجتماعی موجود در شهرها را ناشی از همین تحولات اقتصادی و نابسامانی وضعیت معیشتی می دانند. در این وضعیت، شاید توجه به کسب و کارهای خرد و خانگی مناسب ترین راهکاری برای برون رفت از این مشکلات و چالش ها باشد. در همین راستا، در گفت و گو با آیدا مهربان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، اقدامات و برنامه های مدیریت شهری برای بسترسازی رشد و توسعه کسب و کارهای خانگی به ویژه در حاشیه شهر مشهد را بررسی کردیم

باتوجه به اینکه در شعار سال به موضوع مانع زدایی اشاره شده است به نظر شما اصلی ترین مشکلات در مسیر کسب و کارهای خانگی چیست؟ اصلی ترین اقدامات مدیریت شهری برای مانع زدایی از کسب و کارهای خرد را نیز تشریح کنید؟

کسب و کارهای خانگی دارای ویژگی های خاصی هستند که همین ویژگی ها، سبب می شود که مسائل و مشکلات مختلفی هم داشته باشند. اولین ویژگی این نوع کسب و کار این است که کلیه مسئولیت ها بر عهده یک فرد یا خانواده است و بنابراین کلیه عملیات و فعالیت هایی که در یک مدل کسب و کاری ممکن است توسط افراد و تخصص های مختلف انجام شود در مدل خانگی، توسط فرد یا خانواده صورت می گیرد. همین امر سبب می شود که امکان پرداختن و تکمیل این چرخه در موارد زیادی با نقص مواجه شود و فرد در انجام این امور با مشکلاتی مواجه شود که در نتیجه کسب و کار وی به مخاطره بیفتد. کارخانه نوآوری در این زمینه تلاش نموده که ارتبط و شبکه سازی بین افراد مختلف را از این طریق برقرار سازد

دومین ویژگی آن است که این نوع کسب و کارها از درون محله و خانه یا مبتنی بر روش های سنتی هستند همین امر سبب می شود که بعد خلاقیت و نوآوری در آن به کمتر به کار گرفته شود و محصولات متناسب با نیاز روز و مشتری نباشد، به همین دلیل لازم است که این کسب و کارها با نگاه های بیرونی و افرادی خارج از بافت مذکور، مواجه شوند که کارخانه نوآوری و برنامه های مرتبط با این موضوع، فضایی را فراهم می کند که افراد محصولات و خدمات خود را با توجه به دیدگاه ها و نقطه نظرات افراد خلاق و نوآور اصلاح و بهبود بخشند.

سومین ویژگی هم شاید این است که افراد شاغل در این کسب و کارها، از سطح مهارت ها و اطلاعات کمتری از کسب و کار برخوردارند و به همین دلیل قادر نباشند که یه مدل مطلوب کسب و کاری برای خود طراحی و پیاده سازی نمایند. کارگاه های آموزشی و مهارتی از طریق کارخانه نوآوری، این فرصت را برای افراد فراهم می آورد که بتوانند با مدل های کسب و کار و عناصر مختلف آن آشنا شده و نوعی بازنگری در مدل کسب و کار خود ایجاد نمایند که آن را بهینه تر می سازد.به همین دلیل، اقدامات اصلی کارخانه نوآوری در راستای افزایش مهارت و آموزش افراد و راهنمایی و منتوری این کسب و کارها بوده است. به این صورت که طی کارگاه های مختلفی که در این زمینه برنامه ریزی و برگزار شده است تلاش شده تا این افراد با مدل های علمی کسب و کار، مسیر رشد شغلی خود، نحوه طراحی محصول و ... آشنا شوند. ضمن آنکه بتوانند با افراد خلاق و نوآور مجموعه کارخانه نوآوری ارتباط برقرار نموده و از ایده ها و پیشنهادات آنان در راستای بهبود محصولات خود استفاده نمایند.

شهرداری چه برنامه ای برای حمایت از کسب و کارهای خود در شهر دارد و چه نقشی در بسترسازی برای بازارفروش محصولات تولید شده در این کسب و کارهای ایفا میکند تا چرخه اقتصادی فعالیت آنها کامل شود؟

در بحث فروش، با توجه به نقشی که شهرداری می تواند در زمینه کمک به راه اندازی بازارچه های محلی انجام دهد، این تلاش صورت گرفته است. مرکز نوآوری شهری با همکاری و مساعدت سازمان بازآفرینی، سازمان ساماندهی مشاغل و دفاتر تسهیلگری سطح محلات مختلف، تلاش نموده اند که چنین بازارچه هایی را در سطح مناطق مختلف راه اندازی و به فروش محصولات کسب و کارهای خانگی کمک نمایند. همچنین یکی از استارتاپ های شهری در این زمینه فعال گردیده و پلتفرم فروش برای محصولات مختلف خانگی را طراحی و راه اندازی نموده است تا بتواند دغدغه فروش محصول را با استفاده از تیم متخصص در حوزه بازاریابی و مارکتینگ کاهش دهد.

چه سازمان ها و ارگانهایی با شهرداری مشهد برای حمایت از کسب و کارهای خانگی همکاری میکنند؟ آیا سایر سازمان ها مانند میراث فرهنگی و آستان قدس و اتاق بازرگانی و ... در این زمینه نقشی دارند؟

آنچه تاکنون اتفاق افتاده است با همکاری مرکز نوآوری شهری، کارخانه نوآوری مشهد، سازمان بازآفرینی، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و دفاتر تسهیلگری و حمایت شورای اسلامی و شهرداری محترم انجام گرفته است. لیکن سایر سازمان ها و ارگان ها نیز در این زمینه می توانند موثر و کمک کننده باشند که امیدواریم در آینده به ما بپیوندند.

کسب و کارهای خانگی چه نقشی در توسعه پایدار اقتصادی مشهد دارند؟

ایجدا بنگاههای اقتصادی کوچک و زودبازده در بیشتر نطام های اقتصادی دنیا به عنوان یک ضرورت پذیرفته شده است. کسب و کارهای خانگی نیز یکی از شکل های این فعالیت های اقتصادی است که به واسطه کارکرد و مزایای خاص خود، به شرعت رشد و توسعه یافته است و می تواند برای اکثر افراد، به ویژه جوانان و خانم های خانه دار بستر مناسبی برای راه اندازی آسان و ساده فعالیت های اقتصادی را فراهم نماید و نقطه شروع مناسبی برای ورورد به بازار کار محسوب می شود. ضمن آنکه اگر افراد با استفاده از کسب و کارهای خانگی بتوانند به شرایط اقتصادی نسبتاً پایدار دست یابند، می توانند در ادامه مسیر و همچنین در سایر زمینه ها و ابعاد توسعه ای نیز فعال تر ظاهر شوند و پایداری اقتصادی را برای محلات و شهر به ارمغان آورند.

آدرس کوتاه شده: