این دفتر در سال 1396 با ادغام مدیریت پژوهش و توسعه؛ و مدیریت آمار و تحلیل تحت عنوان «دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی» تشکیل گردید و شرح وظایف آن به شرح ذیل می باشد:
درحوزه آمار و تحلیل اطلاعات:
- نظارت بر راهبری فرایندهای آمار و تحلیل و داده کاوی شهری و سازمانی؛ و ارتقا و صحت سنجی آمارهای تولیدی
- نظارت بر اصلاح و گسترش موضوعی اقلام و شاخص های آماری؛ متناسب با نیازهای شهروندان و مدیران سازمانی و شهری
- برنامه ریزی و نظارت بر اصلاح ساختار و جریان داده و اطلاعات؛ به منظور معتبرسازی و صحت سنجی بسترهای اطلاعاتی
- سیاستگذاری و تلاش در خصوص شناسایی و توسعه داده های مکانی
- اولویت بندی، اصلاح و توسعه لایه ها و توسعه غنی سازی اطلاعات توصیفی سامانه SDI
- ایجاد زیرساخت ها و سازوکارهای تحلیل داده های مکانی به منظور شناسایی مسایل سازمانی و شهری
در حوزه مطالعات و تحقیقات راهبردی:
- سیاستگذاری و نیازسنجی سالانه مطالعات مورد نیاز شهر و شهرداری با همکاری ذینفعان
- نظارت عالیه بر امور کنترل و تحویل گیری سطوح مطالعاتی شهرداری و واحدهای وابسته
- نظارت راهبردی بر فعالیت ها و خدمات مراکز و نیروهای مطالعاتی و پژوهشی شهرداری
- بررسی و تحلیل تحولات و تدوین اهداف و راهبردهای شهر و شهرداری با همکاری ذیتفعان
- نظارت بر تهیه و تحویل گیری مطالعات راهبردی شهر و شهرداری