• سه شنبه،22 آبان 1397
  • ورود
 
       
      • شبکه های اجتماعی عامل مشارکت عمومی
        شبکه های اجتماعی عامل مشارکت عمومی

        شبکه های اجتماعی عامل مشارکت عمومی

        کد اطلاعیه: 6004410
        تاریخ ثبت: ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
        تعداد بازدید:12

        انسان موجودی اجتماعی است و می کوشد استعدادها و توانایی های خود را در اجتماعی از انسان ها به منصه ظهور برساند. اجتماعی بودن انسان در گذشته باعث تشکیل شهرها و روستاها و زندگی در کنار یکدیگر شد اما امروزه به کمک تکنولوژی این باهم بودن و اجتماع اشکال جدیدی نیز پیدا کرده است.
        نمونه بارز آن شبکه های اجتماعی دیجیتالی است، ابزارهایی که توانسته اند مرزها را در نوردند و جغرافیای مکان را در ارتباطات تحت الشعاع خود قرار دهند و تأثیری شگرف بر زندگی انسان ها بگذارند. به طوری که انسان ها و زندگی شان در ابعاد مختلف متأثر از این ابزارها شده است.
        شبکه های اجتماعی دیجیتال که خود محصول تکنولوژی های این عصر هستند نشان داده اند که به عنوان یک ابزار پرکاربرد، در اختیار و سهل الوصول می توانند باعث تحول آفرینی در جامعه شوند و زوایای مختلف زندگی را متأثر کنند. فارغ از جنبه های منفی که می تواند استفاده اشتباه از هر تکنولوژی در زندگی بشر داشته باشد جنبه های مثبت و پرکاربرد این شبکه های اجتماعی سبب شده است که با اقبال عمومی مواجه شود و ضریب نفوذ بالایی در جامعه پیدا کنند و حتی بعضا این شبکه های اجتماعی به مخاطبین میلیاردی دست پیدا کنند.
        برای این ابزارها کارکردهای فراوانی در اجتماع می توان برشمرد . اما یکی از مهم ترین این کارکردها و به نوعی دستاوردها ، جریان سازی اجتماعی و مشارکت طلبی در موضوعات مختلف از طرف مردم است. جایی که می تواند تحول در جامعه را سبب شود و به یکباره نگاه ها را به سوی یک موضوع خاص جلب کند. از نمونه های آن می توان به جمع آوری کمک های مالی در باز سازی مناطق زلزله زده به وسیله افراد مختلف و مشارکت مردم از طریق همین شبکه های اجتماعی را اشاره کرد.
        شبکه های اجتماعی دیجیتال با دارا بودن اقبال عمومی در بین مردم و ضریب نفوذ بالا، می توانند ضمن آشنا کردن مردم با آنچه در حال رخ دادن است و آگاهی بخشی درباره ثمرات و فواید هرآنچه در دور و اطراف می گذرد در شناساندن پروژه های عمومی نیز نقش کلیدی ایفا کنند و در کنار آن آموزش های لازم را نیز در اختیار شهروندان بگذارند و حتی با قابلیت های جدیدی که برروی این شبکه های مجازی فراهم شده است؛ خود ارائه دهنده خدمات باشند.
        به طور کلی پروژه های عمومی که در قالب های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و ... هستند موفقیت خود را جدا از مشارکت مردم نمی دانند و در حقیقت این مشارکت مردم است که متضمن موفقیت این پروژه ها خواهد بود، لذا ابزار شبکه های اجتماعی با تمام قابلیت هایی که پیش از این در مورد آن برشمردیم می تواند به کمک افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان بیاید؛ کما اینکه در بسیاری از پروژه های شهری، شبکه های اجتماعی دیجیتالی می توانند خود نیز قسمتی از پروژها محسوب شوند که با برنامه ریزی دقیق برای این ابزارها، بهره برداران از آن ها و تمام کسانی که از این ابزارها استفاده می کنند به تحقق اهداف کمک شایانی می شود..

        سید رحمان میرزاییان
        مسئول پروژه شهر هوشمند شهرداری مشهد

تلفن : 05132244206
فاکس : 05132244207
پست الکترونیک : planning@mashhad.ir

میدان شهدا،ساختمان توسعه شهرداری،طبقه چهارم

تلفن:روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی  05138491451

آدرس :
   کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد  و تامین و به روزرسانی محتوای توسط معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد انجام میگردد
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد